כולנו מכירים כמה "משתתפים כפייתיים" בהרצאות או בסדנאות, כאלה שהיו כבר אצל הגורו הזה, והמנטור ההוא, וגם אצל המומחה שהגיע במיוחד מחו"ל, ולמרות זאת נראה שהם עדיין תקועים באותו המקום בדיוק עם העסק שלהם, או בכלל בחייהם.
ואולי מדובר בעובדים שלכם שנראה שאף הדרכה לא מצליחה להשאיר עליהם את חותמה לאורך זמן?
אם תשאלו אותם, הבעיה אינה אצלם, אלה שהם עדיין לא מצאו את השיטה שמתאימה להם. ואתם יודעים מה? הם צודקים!
הדבר נכון לכול סוגי ההדרכות – אמנות המכירה, משא ומתן, ניהול זמן, תקשורת בין-אישית, קבלת החלטות… רוב האנשים המשתתפים בהדרכות מעידים בסיומן על הנאה רבה ועל הפקת ערך רב, אך בפרספקטיבה של זמן ניתן לראות בבירור שרובם המכריע לא מיישם את מה שלמד.
מיד אגע בסיבות לאי-ההצלחה ביישום התובנות והכלים הנלמדים בהדרכות, אך ראשית חשוב להבין שהרוב המכריע של המרצים ושל ההדרכות מעניקים ידע, כלים, תובנות וטכניקות איכותיים. חלק גדול מהם מבוסס על הניסיון האישי המוצלח של המרצה, על מחקרים אקדמיים איכותיים או על ניתוחי מקרה (case studies) של חברות ועסקים מצליחים.
ההוכחה הטובה ביותר לאיכות החומרים הנלמדים בהדרכות היא שחלק מהמשתתפים כן מצליחים ליישם בהצלחה את מה שלמדו וליהנות מהפרות המקווים לאורך זמן.
כאמור, במאמר זה מעניינת אותנו השאלה מדוע חלק גדול מהמשתתפים אינם מצליחים להפיק מההדרכות את הערך הזה?
עם ניסיון של מעל ל- 25 שנה בהדרכה, החל מהוראה אקדמית בתכניות לתואר ראשון ולתואר שני, דרך הרצאות בכנסים ואירועים ארגוניים, ועד להעברת הדרכות וסדנאות מקיפות, זיהיתי שלוש סיבות עיקריות לכך שרוב האנשים לא מפיקים מסדנאות והרצאות את התועלת המצופה.
הצלחה אינה "העתק הדבק"
כולנו שמענו על "הנוסחה להצלחה" בתחום כזה או אחר, על שיטת "שלושת השלבים ל…", או על "שיטתו של מר-תותח-על" בתחום ההוא, והאמת היא שזה מאוד מפתה. עלינו רק ללמוד את הנוסחה הפשוטה להצלחה, ניישם אותה בקלות בחיינו, ונהנה מאותה רמת הצלחה לפחות כמו המרצה!
אז זהו, שלא…
בכל תחום – ניהול, אומנות המכירה, ניהול מו"מ, יזמות, השקעות… ניתן לראות בבירור שכל אחד מהמצליחנים הגדולים עושה זאת בדרך ייחודית משלו. ישנן צורות חשיבה דומות, מספר (מאוד מצומצם) של תכונות אופי דומות, אך בשום אופן לא "נוסחה להצלחה". אגב, אם מישהו היה טורח לבחון את הנכשלים הגדולים באותם התחומים, הוא היה מגלה שרבים מהם ניחנו בתכונות אופי דומות ויישמו כמה מצורות החשיבה בדיוק כמו המצליחנים.
הגורמים הדומיננטיים לפער בתוצאות אינם צורות החשיבה או תכונות האופי, אלא האופן הספציפי שבו כל אחד בוחר ליישם אותן. כל מצליחן מצא, בדרך-כלל דרך ניסוי וטעיה, את האופן הנכון עבורו
ליישם את צורות החשיבה האפקטיביות או, במילים אחרות, כל אחד מהמצליחנים מצא את ה- "הנוסחה להצלחה" הייחודית שלו.
הצלחה אינה "העתק הדבק", אלא תהליך של מציאת הנתיב הייחודי המתאים למאפיינים, לצרכים ולפסיכולוגיה הספציפיים שלך.
רוב המשתתפים בהרצאות ובסדנאות מתייחסים לנלמד כאל אירוע חד-פעמי של למידה והתפתחות. המציאות היא שהחומר הנלמד הוא רק נקודת המוצא. לאחר סיום ההדרכה עליהם למצוא את האופן הנכון עבורם ליישם את הדברים שנלמדו, בחייהם ובפעילותם. ללא תהליך של ניסוי וטעיה לגבי האופן הנכון-להם ליישם את הכלים שלמדו, משתתפי ההדרכה לא יוכלו ליהנות משינוי משמעותי ובר-קיימא בתוצאות שהם מפיקים.
אחריות אישית
אחד מהמאפיינים של כל המצליחנים, בכל התחומים, ולבטח בתחומי הניהול והעסקים, הוא שהם לוקחים אחריות אישית על המתרחש. ללקיחת אחריות אישית יש אלמנטים רבים, אך כאן נסתפק ברעיון הבסיסי שלפיו לקיחת אחריות משמעותה שגם אם אני לא גרמתי לסיטואציה, עדיין זו האחריות שלי לפעול במסגרתה בצורה הטובה ביותר האפשרית. וכשמדובר בבעיות, גם אם לא אני גרמתי לבעיה, עדיין זו האחריות שלי לפתור אותה.
רוב האנשים המשתתפים בסדנאות על הצלחה, אפילו כשמדובר במנהלים בכירים, נוטים להטיל את האחריות על הסביבה, על גורמים או על אנשים אחרים, ובכך בעצם מכשילים את עצמם.
אחד מהמקומות בהם אי-לקיחת אחריות אישית באה לדיי ביטוי קשור לנקודה הקודמת שהעלינו. עלינו, ולא על מנחה הסדנה, הבוס שלנו, או מנכ"ל החברה, מוטלת האחריות למצוא את הדרך המתאימה-לנו ליישם את הכלים וצורות החשיבה שנלמדו, כולל לעבור את התהליך של ניסוי וטעיה. המנחה עשוי לסייע ולתמוך בנו, הבוס עשוי להנחות אותנו ולגלות אורך-רוח כשאנו מנסים וטועים, אך אין תחליף ללקיחת אחריות אישית על ביצוע העבודה הקשה. כמו שיודע כל שומר-משקל, את העבודה הקשה חייב לבצע האדם שרוצה לרזות!
המפתח להצלחה הוא ביצוע פעולות
עם כל הכבוד לידע, למיומנויות ולצורות החשיבה, אחרי הכול הצלחה היא תוצאה של הפעולות המבוצעות. כל מה שנרכש בהדרכה יהיה חסר ערך, אלא אם יבוא לדי ביטוי בפעולות. כולנו יודעים מה צריך לעשות כדי לרזות, אך כדי שנרזה בפועל עלינו לבצע את הפעולות הנדרשות. כך גם לגבי תחומי הפעילות הניהולית והעסקית שלנו, וכלל תחומי החיים.
רבים ממשתתפי ההדרכות נותרים בממד הידיעה. הם זוכרים את מה שלמדו (או לפחות חלק מזה…), אולי הם אפילו חוזרים על החומר מדי-פעם, וחלקם אף יודעים להעבירו לאחרים בהדרכות או בשיחות חבריות. כל זה, כמובן, לא יסייע להם לתרגם את הידע לתוצאות. כל עוד לא ישכילו לתרגם את הידע שרכשו לפעולות, לא יוכלו ליהנות מהפרות המצופים.
אז… מדוע סדנאות על הצלחה לא עובדות?
כאמור, רוב הסדנאות וההדרכות על הצלחה, כמו גם על כל נושא אחר, פועלות היטב. הן מציגות ניסיון, ידע, תובנות ושיטות עבודה שהוכיחו את עצמם בחייהם ובפעילותם של אנשים אחרים. מניסיוני, שלושת הגורמים העיקריים לכך שרוב האנשים אינם קוצרים את הפרות המצופים מההדרכות האלה הם: (1) חוסר ההבנה שמה שנלמד בסדנה הוא רק תחילתו של התהליך, ולאחר סיום ההדרכה כל אחד צריך לגלות את אופן היישום הייחודי המתאים למאפייניו, לצרכיו ולפסיכולוגיה שלו. (2) ההכרח לקחת אחריות אישית על ההצלחה, כולל על התהליך של ניסוי וטעיה ביישום הכלים והתובנות שנרכשו בהדרכה. (3) ההפנמה שבסופו של דבר תוצאות נובעות מהפעולות המבוצעות, ולאו-דווקא מהידע העומד לרשותנו.
עובד או מנהל שלא משכילים לבצע באופן עקבי את הפעולות הנכונות, אלה המבוססות על הכלים והתובנות שנרכשו בהדרכה והותאמו למאפיינים הספציפיים שלהם, לא ייהנו מהפרות המצופים. עבורם, גם הסדנה הבאה שיעברו "לא תעבוד."